Snart dräper jag den där Murphy
Kort och gott, ska det jävlas så är det lika att allt kommer på en gång.
Flera tåg i rad som jag körde fick alla problem på ett eller annat sätt.
Tåg nr 1
Först så började det med ett ståltåg från Boden till Vännäs, tre lok och 3002 ton i kroken, rullade på jättefint, men i Korsträsk så dog det sista loket vilket medförde att jag klarade bara av att dra 2400 ton med två lok, vilket med 200% säkerhet skulle innebära att jag skulle köra fast i backen upp från Korsträsk mot Järneträsk. Snabbt att stanna i Korsträsk och laga felet och sen vidare färd och hoppas på det bästa så sista biten upp till Järneträsk är den värsta biten och där de flesta fastnar. Dessutom så hade ett tåg tidigare fastnat på det dygnet i samma backe. Och som det inte vore nog så fråntog fjärrtågklareraren mig alla rättigheter att få ringa efter hjälp.
Nåja, det gick bra, jag hann få tillräckligt med fart innan motlutet kom och på så sätt var jag snabbt igång igen.
Tåg nr 2
På vägen hem från Vännäs så var nästan alla tåg sena, väldigt sena eller så in i hellvete sena pga. allt snökaos i södra delen av landet, vilket i sin tur medförde att även tåg som skulle köras i norr blev sena då dom måste vänta på lok och vagnar söderifrån. Iallafall så kom mitt tåg någonstans mellan väldigt sent och så inn i hellvete sent, jag tog vid som vanligt enligt alla förutbestämda rutiner och fortsatte vidare norrut. Mellan Tväråbäck och Tvärålund så havererar "självklart" även detta lok, visserligen så gick det bara fint att köra, men det var ATC:n (säkerhetsutrustningen) som inte ville vara med, inte ens efter omstarter m.m. Som "tur" var så hade tågen bakom mig som var något mer sen än så in i hellvete sen två lok och behövde bara ett lok så jag fick ena för vidare färd.
Tåg nr 3
Efter ovan problem som skedde samma dag så blev det en ny dag med en dubbeltur till Kiruna, fint, dessa brukar gå bara fint m.m. Jo just, inte med mig inte när det väl hade börjat. Ankommande förare sade nånting om att bromsen ville inte lossa som vanligt, utan man behövde trycka in mer luft än vanligt för att den skulle lossa. Ok, då vet jag. Efter ha kört ett tag så höll jag ordentligt med om detta, väl i Tolikberget så tyckte jag att vi ska nog komma underfund med vad som är fel, jag hade ändå ett långt möte där. Och fel var det nog i bromsen, fick totalt stänga av bromsen på 4 vagnar, varav en av dessa råkade vara sista vagnen och man får inte köra snabbare än 40 km/h med sista vagnen obromsad och man måste dessutom ha tillstånd till detta, så det var bara att ställa den i Tolikberget, men som om det inte vore nog, jag kom inte åt låsutrustningen för vagnen i Tolikberget, så det var bara att köra vidare till Murjek i 40 km/h och ställa den där istället.
Tåg nr 4
På väg hem från Kiruna så fortsatte det med ett falskt fel men endå tidskrävande. En detektor utmed linjen larmade om varmgång på loket, men i själva verket var det is i bromslänkarna som i sin tur gjorde så bromsen inte ville lossna på ett hjul. Stopp i Murjek för att med ett litet järnspett hacka loss is.
Tåg nr 5
Dagen efter tåg 4 så bar det iväg till Gällivare, inte så mycketr strul med detta bortsett från att tåget var så tungt i förhållande till bromsförmågan så jag fick bara köra 70 km/h, tröttande monotomt.
Tåg nr 6
På väg hem från Gällivare så visade det sig att dom vagnarna jag skulle ha med mig stod fortfarande i Koskullskulle och var för tunga för växelloket där, så jag fick fara dit och hämta dessa med mitt tåglok istället som medförde extra förseningar, sen när jag väl kom iväg från Gällivare så larmade en detektor att jag hade ett hjul långt bak i tåget som var trasigt, men inte allvarligt så jag fick iallafall fortsätta köra, för att sen i Buddbyn bli stående med is i bromslänkarna så det var bara att hacka loss, så nära men ändå inte hemma.
Tåg nr 7
På min lediga dag så behövde jag åka ned till Vännäs för att där hämta hem ett sent tåg som saknade förare, visst inget problem, inställer mig i Boden i rätt tid då personalfördelaren ringer och frågar om jag kan köra det tåget jag ska åka med då föraren som skulle ha det var fast söderut pga. alla dessa fortfarande sena tåg, visst inget problem, bortsett från att tåget fortfarande var i Luleå, suck, jaja, snabbt ta sig till Luleå för att fixa detta och bli lite sen, tåget rullade fint iallafall.
Tåg nr 8
Tåget jag skulle ha upp från Vännäs var betydligt mycket mer sen än sen så in i hellvete så det började med att först försöka få ett nytt tågnummer då två tåg med samma tågnummer inte får förekomma samtidigt, nåja det fixade sig tillslut, men då kommer nästa problem, privat dessutom, vars fan är bilnycklarna!!!! Snabbt tillbaka till orderrummet i Vännäs och leta, inget där, ringa till tåget jag körde ned tilll Vännäs, inget där heller, jaja, bara att fortsätta hem och försöka lösa det provisoriskt där. Väg på väg mot Boden får jag tag på en förare i Boden som gick ut till min bil och kollade, tack och lov, där var nycklarna fortfarande i tändningslåset, jag bjöd den föraren på en gratiskopp kaffe ur kaffeautomaten. Tåget gick bra iallafall.
Tåg nr 9
Då det var sena tåg och jag ryckte ut på min fridag så blev det ändringar i mitt schema, jag skulle ha haft ett tåg ned till Vännäs och där köra hem igen med ett annat för att sen sluta strax efter 05:00 i Boden på julafton, perfekt läge, snabbt hem och sova en stund för att sen kunna vara med på julfirandet, men det vart det ju inte. Jag fick nattjour istället, börja 17:00 de 23/12 och sluta 07:00 på julafton, det duger det också, samt om inget händer så får man sova hela natten. Nähä, inte funkade det heller, för självklart så ringde den föraren, som skulle ha kört till Haparanda på natten till julafton, och sjukanmälde sig (hoppas personalfördelaren krävde läkarintyg). Väl framme i Haparanda så var det snö upp till knäna att pulsa i en dryg kilometer innan jag kom fram till plogad mark. Tack vare detta så var jag inte tillbaka till Boden förrän runt 16-tiden, visserligen före tidtabellen för mitt tåg, men bra mycket senare än planerat julfirande, han iallafall med julmaten.
Så om ni läser i tidningarna nånting om att "Murphy's law" har blivit slaktad eller något liknande, så kanske jag har haft ett finger med i spelet på något sätt..............
Gotta polisen underlig hängning
Hmmm, det vart lite missvisande rubrik, borde nog snarare vara "Gotta, polisen, underligt & hängning" istället.
Gotta
Tänk vad underbart gott det är med kaffe, jag menar, vad skulle livet vara utan kaffe?
Och som inte vore nog så var det idag kompletterat med Ingelas lussebulle och några pepparkakor, kan bara inte bli bättre.
Eller, jo, det kan bli bättre, för det däringa automatkaffet man har på jobbet är visserligen ganska gott för att komma från en automat, men det finns inget kaffe som kan mäta sig med det man kokar ute i skogen över öppen eld, okej, atmosfären gör mycket, men det som görs i skogspannan får en lite rökigare touch.
Nog säger bilden mycket om hur gott kaffet kommer att bli.
Polisen
När jag passerade Vitvattnet idag med tåget så såg jag polisen stå och ha trafikkontroll, okej, självklart så är jag med på att man ska försöka få bort fortkörare osv. Men hallå? Hur mycket trafik är det i Vitvattnet? Ibland känns det bannemig som om tåget passerar oftare än bilarna och tåget passerar 4 gånger om dygnet.
Jag vart lite orolig att polisen skulle stoppa mig bara för att ha något att göra.
Underligt
En reflektion som jag inte förstår, bortsett från att Murphy ska ha nått att göra, är varför, när man kör tåg, så ska t.ex. körläge 4 vara förmycket pådrag och körläge 3 förlite? blir ju lite hattigt.
Hängning
När man t.ex. ska bekräfta att man har uppfattat en signal från t.ex. en tågklarerare så kan man ge en ljudsignal "Uppfattat" dvs. en kort tutning. Idag när jag passerade Morjärv så skulle jag besvara signalen "Körtillstånd" från tågklareraren med "Uppfattat", problemet vart att tutan hängde sig så det höll på bli ljudsignalen "Tåg kommer", som är en 3-5 sekunder lång tutning, men det misstänker jag att han redan såg.
Typiskt
Självklart så fick jag jobba på min extrajour i söndags, ned till Vännäs med ett ståltåg på natten och sen upp med ett blandat godståg på kvällen, men i gengäld så fick jag ledigt på lördagen vilket gjorde att jag kunde gå på firmafesten, dock nykter. Hade kul iallafall.
Nåja, efter festen så far jag ned på jobbet för att sova några timmar, efter ett par timmar är jag klarvaken och knallar ned till fikarummet för en kaffe, ser till min förvåning att mitt tåg är redan på gång från Luleå.
Äh, va f-n, jag tar tåget på en gång och hoppas på nån timme extra i Vännäs att sova, fyller min termos med kaffe (ska inte begå tjänstefel igen) och tar sen ut körorder och knatar ut till norra ändan av station för att ta över. In rullar mitt tåg och han som kommer med det börjar typ undra om jag är riktigt frisk som är på plats c:a 1,5 timme innan ordinarie tid. Efter lite förklaringar så anses jag inte lika sjuk iallafall.
Gör min rundgång och ser till att allt funkar som det skall, ringer fjärren och talar om att jag är klar att fara och rullar sen ut från Boden 107 minuter före tidtabellen. Fjärren ringer strax efter utfarten och bekymmrar sig för ett möte i Järneträsk där jag ska få gå på sidan, men jag lugnar han med att jag tar det, det tar bara lite längre tid upp sen till Storsund, men det är torrt i spåret.
Fortsätter fint, två Rc4, 2327 ton i kroken (2400 är max för två lok), max 90 km/h, trots detta så ökar jag på försrånget till 109 minuter den korta biten i den branta backen upp till Boden S, sweet, det här kommer gå fint. Trots en retardationskontroll mellan Boden S och Hednoret så passerar jag Hednoret 110 minuter före tidtabellen.
Men, va f-n!!!
Strax efter utfarten från Hednoret börjar varningslamporna på instrumentpanelen lysa riktigt ilsket mot mig, en snabb titt på felindikeringstablån talar om "Ventilatorgrupp 2" i rött sken, F-N, mitt i en backe också!!!
Nåja, får försöka ta mig upp till Degerbäcken, det ska gå, höll c:a 85 km/h när det skedde och det rullar fint i spåret, dock så får jag max köra med 700 Ampere på motorerna mot normala 1900 Ampere, men backen är relativt kort och avslutas med en hyfsad nedförsbacke innan Degerbäcken.
H-vetes f-rbannade j-vla sk-t!!!
Efter ytterligare några hundra meter så tappar jag huvudledningstrycket, vilket självklart innebär nödbroms I UPPFÖRSBACKEN!!!!
Jaha, står stilla, ringer fjärren och talar om att det tar ett tag, jag måste felsöka. Kutar in i maskinrummet och vänder snabbare tillbaka in i hytten för att kontrollera vars jag har brandsläckarna, det luktade riktigt rejält bränt elektronik i maskinrummet. In i maskinrummet igen och felsöka, hittar att motorskydden för "ventilator omriktare" och "oljepump transformator" har löst. Återställer dessa och tar bort indikeringen och två sekunder efter detta så löser "ventilator omriktare" igen.
Självklart så står inget av detta i felsökningsboken, men för att få ut nånting av lukten i maskinrummet så låter jag loken stå på halv ventilation iallafall (hel ventilation slutade ju funka). Ringer teknisk support som kliade sig i huvet och hade inte varit med som detta förr, nåja, prova starta om loken och se vad som händer.
Sagt och gjort, dödar främre loket, knallar bak till det bakre och dödar detta också. Men, vad ser jag, det bakre loket har OCKSÅ löst ut motorskyddet för "ventilator omriktare". Jaja, återställer alla fel och startar upp loken igen och två sekunder efter jag tryckt i huvudbrytaren så återkommer felet. Ringer teknisk support igen och får svaret att jag får byta lok med mötande tåg som har två lok och behöver bara ¾dels lok. Ringer dessutom fjärren och begär hjälplok för första gången i min historia. Kul för en gångs skull att beordra fjärren att ta fram en blankett 23 istället för det eviga tjatet att fjärren vill att jag ska ta fram blankett 21.
Nåja, man ska ha lite tur i oturen också, för en gångs skull så hade jag med mig några extra mackor mer än vad jag brukar. Så jag häller upp en kopp kaffe och tar en macka samt lyssnar på radion och filosoferar en stund.
Helt plötsligt så klack det till i skallen på mig, inte sjutton kan det vara lokskadan jag fick som gjorde att jag tappade huvudledningstrycket, så jag klädde på mig och tog ficklampan och knallade bakåt längs tåget. Mycket riktigt, självklart med min tur när det jävlas så har jag fått ytterligare ett fel, helt oberoende av de första i loken. Mitt i tåget, så har ett av de koppel som inte används, trillat ned och träffat planken i en övergång och smällt upp och särat på slangarna till huvudledningen mellan vagnarna. *SUCK*
Nåja, slangarna är hela, bara ena packingen som trillat loss och självklart så har jag ingen reserv med mig, jaja, tid har jag, så det var bara till att knalla tillbaka till loken och hämta ny och sen igen gå till brottstället för att sen koppla ihop slangarna och sen gå till loken på nytt för att se att det är tätt, all detta promenerande i en sluttande banvall med knytnävsstora stenar att gå på.......
Huvudledninge var nu tät och det ena felet avhjälpt, men vad hjälpte det mig, med max 700 A till motorerna på en plats där jag minst behöver 1500 A för att ens börja rulla i rätt riktning så är jag fortfarande lika ställd. Tillslut efter drygt 1 timmme anländer hjälploken och vi får allt undanstökat och bytt lok med varandra och efter jag har kopplat ihop mina nya lok med mina vagnar och sett så allt är helt så är det bara att begära nytt starttillstånd hos fjärren.
Nämen vad nu då!
När jag får kör i signalen i Degerbäcken så lägger jag ut körriktningen och lossa bromsen och efter en sekund så tappar jag huvudledningstrycket IGEN!!! Va f-n, allt funkade ju nyss. Snabbt tillbaka till bakre loket för att se att jag inte har glömt något i stridens hetta, nä allt ser bra ut, fram igen och fortfarande samma fel. Ett snabbt samtal med fjärren så han inte går i taket för mer strul, utan jag lovar han att jag ska förbikoppla lite kranar och rulla in i Degerbäcken för att sen där fortsätta felsöka (en massa tåg har nu börjat hopa sig i Degerbäcken och vill iväg mot Boden, bl.a. första persontåget). Snabbt iväg till bakre loket för att nödkoppla bromsen där, men då fick jag för mig att kolla környckeln, rycker till i den och sen kutar jag fram och provar på nytt och då funkade det, självklart så var det lite glapp i környcken.
Kör tillslut in i Degerbäcken och sen släpper förbi diverse tåg för att sen lämna Degerbäcken 42 minuter sen. Ett bra bevis på att Murphys lag verkligen existerar.
Nåja, jag slapp iallafall mötet i Järneträsk