Snart dräper jag den där Murphy

Då menar jag inte Eddie Murphy om nån tror det, utan "Murphy's law"

Kort och gott, ska det jävlas så är det lika att allt kommer på en gång.
Flera tåg i rad som jag körde fick alla problem på ett eller annat sätt.

Tåg nr 1
Först så började det med ett ståltåg från Boden till Vännäs, tre lok och 3002 ton i kroken, rullade på jättefint, men i Korsträsk så dog det sista loket vilket medförde att jag klarade bara av att dra 2400 ton med två lok, vilket med 200% säkerhet skulle innebära att jag skulle köra fast i backen upp från Korsträsk mot Järneträsk. Snabbt att stanna i Korsträsk och laga felet och sen vidare färd och hoppas på det bästa så sista biten upp till Järneträsk är den värsta biten och där de flesta fastnar. Dessutom så hade ett tåg tidigare fastnat på det dygnet i samma backe. Och som det inte vore nog så fråntog fjärrtågklareraren mig alla rättigheter att få ringa efter hjälp.
Nåja, det gick bra, jag hann få tillräckligt med fart innan motlutet kom och på så sätt var jag snabbt igång igen.

Tåg nr 2
På vägen hem från Vännäs så var nästan alla tåg sena, väldigt sena eller så in i hellvete sena pga. allt snökaos i södra delen av landet, vilket i sin tur medförde att även tåg som skulle köras i norr blev sena då dom måste vänta på lok och vagnar söderifrån. Iallafall så kom mitt tåg någonstans mellan väldigt sent och så inn i hellvete sent, jag tog vid som vanligt enligt alla förutbestämda rutiner och fortsatte vidare norrut. Mellan Tväråbäck och Tvärålund så havererar "självklart" även detta lok, visserligen så gick det bara fint att köra, men det var ATC:n (säkerhetsutrustningen) som inte ville vara med, inte ens efter omstarter m.m. Som "tur" var så hade tågen bakom mig som var något mer sen än så in i hellvete sen två lok och behövde bara ett lok så jag fick ena för vidare färd.

Tåg nr 3
Efter ovan problem som skedde samma dag så blev det en ny dag med en dubbeltur till Kiruna, fint, dessa brukar gå bara fint m.m. Jo just, inte med mig inte när det väl hade börjat. Ankommande förare sade nånting om att bromsen ville inte lossa som vanligt, utan man behövde trycka in mer luft än vanligt för att den skulle lossa. Ok, då vet jag. Efter ha kört ett tag så höll jag ordentligt med om detta, väl i Tolikberget så tyckte jag att vi ska nog komma underfund med vad som är fel, jag hade ändå ett långt möte där. Och fel var det nog i bromsen, fick totalt stänga av bromsen på 4 vagnar, varav en av dessa råkade vara sista vagnen och man får inte köra snabbare än 40 km/h med sista vagnen obromsad och man måste dessutom ha tillstånd till detta, så det var bara att ställa den i Tolikberget, men som om det inte vore nog, jag kom inte åt låsutrustningen för vagnen i Tolikberget, så det var bara att köra vidare till Murjek i 40 km/h och ställa den där istället.

Tåg nr 4
På väg hem från Kiruna så fortsatte det med ett falskt fel men endå tidskrävande. En detektor utmed linjen larmade om varmgång på loket, men i själva verket var det is i bromslänkarna som i sin tur gjorde så bromsen inte ville lossna på ett hjul. Stopp i Murjek för att med ett litet järnspett hacka loss is.

Tåg nr 5
Dagen efter tåg 4 så bar det iväg till Gällivare, inte så mycketr strul med detta bortsett från att tåget var så tungt i förhållande till bromsförmågan så jag fick bara köra 70 km/h, tröttande monotomt.

Tåg nr 6
På väg hem från Gällivare så visade det sig att dom vagnarna jag skulle ha med mig stod fortfarande i Koskullskulle och var för tunga för växelloket där, så jag fick fara dit och hämta dessa med mitt tåglok istället som medförde extra förseningar, sen när jag väl kom iväg från Gällivare så larmade en detektor att jag hade ett hjul långt bak i tåget som var trasigt, men inte allvarligt så jag fick iallafall fortsätta köra, för att sen i Buddbyn bli stående med is i bromslänkarna så det var bara att hacka loss, så nära men ändå inte hemma.

Tåg nr 7
På min lediga dag så behövde jag åka ned till Vännäs för att där hämta hem ett sent tåg som saknade förare, visst inget problem, inställer mig i Boden i rätt tid då personalfördelaren ringer och frågar om jag kan köra det tåget jag ska åka med då föraren som skulle ha det var fast söderut pga. alla dessa fortfarande sena tåg, visst inget problem, bortsett från att tåget fortfarande var i Luleå, suck, jaja, snabbt ta sig till Luleå för att fixa detta och bli lite sen, tåget rullade fint iallafall.

Tåg nr 8
Tåget jag skulle ha upp från Vännäs var betydligt mycket mer sen än sen så in i hellvete så det började med att först försöka få ett nytt tågnummer då två tåg med samma tågnummer inte får förekomma samtidigt, nåja det fixade sig tillslut, men då kommer nästa problem, privat dessutom, vars fan är bilnycklarna!!!! Snabbt tillbaka till orderrummet i Vännäs och leta, inget där, ringa till tåget jag körde ned tilll Vännäs, inget där heller, jaja, bara att fortsätta hem och försöka lösa det provisoriskt där. Väg på väg mot Boden får jag tag på en förare i Boden som gick ut till min bil och kollade, tack och lov, där var nycklarna fortfarande i tändningslåset, jag bjöd den föraren på en gratiskopp kaffe ur kaffeautomaten. Tåget gick bra iallafall.

Tåg nr 9
Då det var sena tåg och jag ryckte ut på min fridag så blev det ändringar i mitt schema, jag skulle ha haft ett tåg ned till Vännäs och där köra hem igen med ett annat för att sen sluta strax efter 05:00 i Boden på julafton, perfekt läge, snabbt hem och sova en stund för att sen kunna vara med på julfirandet, men det vart det ju inte. Jag fick nattjour istället, börja 17:00 de 23/12 och sluta 07:00 på julafton, det duger det också, samt om inget händer så får man sova hela natten. Nähä, inte funkade det heller, för självklart så ringde den föraren, som skulle ha kört till Haparanda på natten till julafton, och sjukanmälde sig (hoppas personalfördelaren krävde läkarintyg). Väl framme i Haparanda så var det snö upp till knäna att pulsa i en dryg kilometer innan jag kom fram till plogad mark. Tack vare detta så var jag inte tillbaka till Boden förrän runt 16-tiden, visserligen före tidtabellen för mitt tåg, men bra mycket senare än planerat julfirande, han iallafall med julmaten.

Så om ni läser i tidningarna nånting om att "Murphy's law" har blivit slaktad eller något liknande, så kanske jag har haft ett finger med i spelet på något sätt..............

Kommentarer
Postat av: Mikael K

Du skriver om intressanta saker men svenskan måste förbättras. Oerhört mycket stavfel, kontiga satser och oroliga ändelser. Bättring för bättre resultat.

2010-03-08 @ 12:07:45
Postat av: Martin

Till Mikael K:

Om du irriterar dig så mycket på stavfelen m.m. så ska du själv kolla ditt inlägg och se om du hittar stavfel, sen om du fortfarande inte tycker det är ok, så är det bara att du slutar läsa denna blogg.



Jag har inte gått in för att ha korrekt svenska i bloggen, utan snarare försöka återge allt i "talspråk".

2010-03-23 @ 14:35:38
URL: http://ospa.blogg.se/
Postat av: Lars-Gunnar Åström

Hej Martin!



Du berättar om backar här som låter som långa och branta. Vad är din åsikt om den 10% backen före Vindeln. Hur brant är den sedd ur en tågförares vinkel?

2010-04-11 @ 00:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0