Typiskt

Självklart så fick jag jobba på min extrajour i söndags, ned till Vännäs med ett ståltåg på natten och sen upp med ett blandat godståg på kvällen, men i gengäld så fick jag ledigt på lördagen vilket gjorde att jag kunde gå på firmafesten, dock nykter. Hade kul iallafall.


Nåja, efter festen så far jag ned på jobbet för att sova några timmar, efter ett par timmar är jag klarvaken och knallar ned till fikarummet för en kaffe, ser till min förvåning att mitt tåg är redan på gång från Luleå.


Äh, va f-n, jag tar tåget på en gång och hoppas på nån timme extra i Vännäs att sova, fyller min termos med kaffe (ska inte begå tjänstefel igen) och tar sen ut körorder och knatar ut till norra ändan av station för att ta över. In rullar mitt tåg och han som kommer med det börjar typ undra om jag är riktigt frisk som är på plats c:a 1,5 timme innan ordinarie tid. Efter lite förklaringar så anses jag inte lika sjuk iallafall.


Gör min rundgång och ser till att allt funkar som det skall, ringer fjärren och talar om att jag är klar att fara och rullar sen ut från Boden 107 minuter före tidtabellen. Fjärren ringer strax efter utfarten och bekymmrar sig för ett möte i Järneträsk där jag ska få gå på sidan, men jag lugnar han med att jag tar det, det tar bara lite längre tid upp sen till Storsund, men det är torrt i spåret.


Fortsätter fint, två Rc4, 2327 ton i kroken (2400 är max för två lok), max 90 km/h, trots detta så ökar jag på försrånget till 109 minuter den korta biten i den branta backen upp till Boden S, sweet, det här kommer gå fint. Trots en retardationskontroll mellan Boden S och Hednoret så passerar jag Hednoret 110 minuter före tidtabellen.


Men, va f-n!!!


Strax efter utfarten från Hednoret börjar varningslamporna på instrumentpanelen lysa riktigt ilsket mot mig, en snabb titt på felindikeringstablån talar om "Ventilatorgrupp 2" i rött sken, F-N, mitt i en backe också!!!
Nåja, får försöka ta mig upp till Degerbäcken, det ska gå, höll c:a 85 km/h när det skedde och det rullar fint i spåret, dock så får jag max köra med 700 Ampere på motorerna mot normala 1900 Ampere, men backen är relativt kort och avslutas med en hyfsad nedförsbacke innan Degerbäcken.


H-vetes f-rbannade j-vla sk-t!!!


Efter ytterligare några hundra meter så tappar jag huvudledningstrycket, vilket självklart innebär nödbroms I UPPFÖRSBACKEN!!!!


Jaha, står stilla, ringer fjärren och talar om att det tar ett tag, jag måste felsöka. Kutar in i maskinrummet och vänder snabbare tillbaka in i hytten för att kontrollera vars jag har brandsläckarna, det luktade riktigt rejält bränt elektronik i maskinrummet. In i maskinrummet igen och felsöka, hittar att motorskydden för "ventilator omriktare" och "oljepump transformator" har löst. Återställer dessa och tar bort indikeringen och två sekunder efter detta så löser "ventilator omriktare" igen.


Självklart så står inget av detta i felsökningsboken, men för att få ut nånting av lukten i maskinrummet så låter jag loken stå på halv ventilation iallafall (hel ventilation slutade ju funka). Ringer teknisk support som kliade sig i huvet och hade inte varit med som detta förr, nåja, prova starta om loken och se vad som händer.


Sagt och gjort, dödar främre loket, knallar bak till det bakre och dödar detta också. Men, vad ser jag, det bakre loket har OCKSÅ löst ut motorskyddet för "ventilator omriktare". Jaja, återställer alla fel och startar upp loken igen och två sekunder efter jag tryckt i huvudbrytaren så återkommer felet. Ringer teknisk support igen och får svaret att jag får byta lok med mötande tåg som har två lok och behöver bara ¾dels lok. Ringer dessutom fjärren och begär hjälplok för första gången i min historia. Kul för en gångs skull att beordra fjärren att ta fram en blankett 23 istället för det eviga tjatet att fjärren vill att jag ska ta fram blankett 21.


Nåja, man ska ha lite tur i oturen också, för en gångs skull så hade jag med mig några extra mackor mer än vad jag brukar. Så jag häller upp en kopp kaffe och tar en macka samt lyssnar på radion och filosoferar en stund.


Helt plötsligt så klack det till i skallen på mig, inte sjutton kan det vara lokskadan jag fick som gjorde att jag tappade huvudledningstrycket, så jag klädde på mig och tog ficklampan och knallade bakåt längs tåget. Mycket riktigt, självklart med min tur när det jävlas så har jag fått ytterligare ett fel, helt oberoende av de första i loken. Mitt i tåget, så har ett av de koppel som inte används, trillat ned och träffat planken i en övergång och smällt upp och särat på slangarna till huvudledningen mellan vagnarna. *SUCK*


Nåja, slangarna är hela, bara ena packingen som trillat loss och självklart så har jag ingen reserv med mig, jaja, tid har jag, så det var bara till att knalla tillbaka till loken och hämta ny och sen igen gå till brottstället för att sen koppla ihop slangarna och sen gå till loken på nytt för att se att det är tätt, all detta promenerande i en sluttande banvall med knytnävsstora stenar att gå på.......


Huvudledninge var nu tät och det ena felet avhjälpt, men vad hjälpte det mig, med max 700 A till motorerna på en plats där jag minst behöver 1500 A för att ens börja rulla i rätt riktning så är jag fortfarande lika ställd. Tillslut efter drygt 1 timmme anländer hjälploken och vi får allt undanstökat och bytt lok med varandra och efter jag har kopplat ihop mina nya lok med mina vagnar och sett så allt är helt så är det bara att begära nytt starttillstånd hos fjärren.

Nämen vad nu då!


När jag får kör i signalen i Degerbäcken så lägger jag ut körriktningen och lossa bromsen och efter en sekund så tappar jag huvudledningstrycket IGEN!!! Va f-n, allt funkade ju nyss. Snabbt tillbaka till bakre loket för att se att jag inte har glömt något i stridens hetta, nä allt ser bra ut, fram igen och fortfarande samma fel. Ett snabbt samtal med fjärren så han inte går i taket för mer strul, utan jag lovar han att jag ska förbikoppla lite kranar och rulla in i Degerbäcken för att sen där fortsätta felsöka (en massa tåg har nu börjat hopa sig i Degerbäcken och vill iväg mot Boden, bl.a. första persontåget). Snabbt iväg till bakre loket för att nödkoppla bromsen där, men då fick jag för mig att kolla környckeln, rycker till i den och sen kutar jag fram och provar på nytt och då funkade det, självklart så var det lite glapp i környcken.


Kör tillslut in i Degerbäcken och sen släpper förbi diverse tåg för att sen lämna Degerbäcken 42 minuter sen. Ett bra bevis på att Murphys lag verkligen existerar.


Nåja, jag slapp iallafall mötet i Järneträsk


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Int bra o få problem just i en backe. Du måste ha varit trött efter den dagen?

2009-12-16 @ 21:12:14
URL: http://gladluleabo.blogg.se/
Postat av: Martin

Jag var inte så farligt trött, var väl utvilad innan jag började och sen fick jag tillräckligt med vila i Vännäs innan jag for hem.

2009-12-17 @ 19:19:23
URL: http://ospa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0